Krzesła biurowe – najważniejsze cechy

Pracownicy biur, przedsiębiorcy, kasjerzy większość swego czasu spędzają w pozycji siedzącej. Każdy, kto pracował w tej pozycji choć jeden dzień, zdaje sobie sprawę, że odpoczynek w pozycji siedzącej czy brak pracy mięśni to całkowity mit. Na źle dobranym meblu już po paru godzinach poczujemy ból niemal w całym ciele. Na co zatem zwrócić uwagę przy zakupie krzesła biurowego, by pracowało się wygodnie i cierpiał nasz kręgosłup? Oto kilka najważniejszych cech dobrych krzeseł do pracy.

Zdrowa pozycja do pracy siedzącej

Oczywiście spędzanie kilku czy kilkunastu godzin w pozycji siedzącej bez przerwy nigdy nie jest zdrowe, ale jeśli zainwestujesz w wygodne, czyli podpierające ciało w odpowiednich miejscach, krzesło, będziesz mógł swobodnie pracować bez niepotrzebnego bólu. Na co zatem zwrócić uwagę przy zakupie?

Prawidłowa pozycja na krześle to tzw. litera S: plecy wyprostowane, między tułowiem, a udami zgięcie pod kątem 90°, podobnie ze zgięciem w kolanach. Gdy stopy leżą płasko na podłodze, wszystkie kąty, które tworzy ciało – i między stopami, a łydkami, i między udami a łydkami, i między udami a tułowiem powinny być proste. Jak uzyskać taką postawę przy pomocy krzesła?

Czytaj również  Drewno czy kamień? Podłoga w twoim domu

Siedzisko – powinno być głębokie na tyle, by podpierało co najmniej ¾ ud. Warto zwrócić na to uwagę szczególnie w przypadku wysokich osób. Jego wysokość powinna być regulowana tak, by móc postawić płasko stopy na ziemi, podczas gdy pośladki i uda są wygodnie podparte. Najstabilniejszym rozwiązaniem jest pięcioramienny stojak z kółkami (do powierzchni miękkich lub twardych). Dla osób z nadwagą czy otyłych kluczowa może też być funkcja regulowanej szerokości siedziska – przy pomocy rozsuwanych podłokietników.

Krzesła biurowe

Krzesła biurowe

Podłokietniki – wbrew pozorom są dość ważne, ponieważ pozwalają na mniejsze napięcie mięśni pleców i odciążenie kręgosłupa dzięki oparciu dla ciężaru ramion. Dobrze, jeśli są regulowane – i pod względem wysokości, i pod względem szerokości – odległości od tułowia (tym samym poszerzając siedzisko).

Oparcie – najważniejsze dwie kwestie to wysokość sięgająca powyżej łopatek oraz wyprofilowanie zapewniające podparcie części lędźwiowej kręgosłupa. Przydatną funkcją jest też możliwość regulacji stopnia jego odchylenia. Lekarze nie zalecają nieprzerwanej pracy w tej samej pozycji. Dobrze jest się móc odchylić i odetchnąć kilka razy pełną piersią lub przysunąć się nieco do przodu, nadal zapewniając sobie podparcie dla pleców. Niektóre krzesła biurowe mają również zagłówek – to przydatny element, ale pod warunkiem, że będzie w pełni regulowany.

Czytaj również  Jak malować pokój dla dziecka?

Materiał – zwykłą gąbka i sztuczna tkanina to najgorsze rozwiązanie. Nowoczesne krzesła dobrej jakości mają specjalną piankę, czasem z funkcją pamięci kształtu ciała. Ciekawym rozwiązaniem są też krzesła z w pełni wentylowanej, elastycznej siatki – wbrew pozorom są one niezwykle wygodne i nie pozwalają się spocić nawet w pomieszczeniu bez klimatyzacji.

Kupując krzesło biurowe koniecznie zwróć uwagę na wszystkie wymienione elementy. Nie bez znaczenia będzie też możliwość przymierzenia się do krzesła. Przed zakupem warto na nim usiąść, powiercić się trochę, wypróbować kilka pozycji – chybiony zakup bowiem poczujemy boleśnie na całym ciele.